Geng Panda Slim

About Me

My Photo
A fully housewife for a man named Gabril and A Mother of a daughter Leona,
A kampung girl that grow up in a rural kampung in sabah and now I am currently living here Jungle of Rocks (Kuala Lumpur)

Saturday, March 5, 2011

KAU Dimana ANAK-ANAK SABAH






Apa sebenarnya yg disampaikan oleh video ni? Ramai mungkin anak2 sabah yg tak faham.. Anak2 sabah yang tidak mengerti apa motifnya pengarah filem.. Tapi bagi saya, motifnya cukup jelas. Anak2 muda, kau kini hidup dengan limpahan kemewahan..... Mungkin tidak semua.. Tapi sebab kau kini dilimpahi kemewahan maka kau tak faham apa yang cuba di sampaikan. Anak-anak muda sabah, tidak keterlaluan kalau saya ckp, ramai dalam kalangan kita malu mengaku siapa kita sebenarnya, keluar dari sabah, lupa terus asal usul, tinggal ibu tinggal bapa, tinggal adik2. Balik kampung rambut kuning2, cakap pun sudah slang lain.. ( buat sa menyampah) dan mungkin ada yang tak tahu berbahasa dalam bahasa ibunda sendiri... ( DUSUN? KADAZAN?MURUT?BAJAU? ) semua dilupakan.... Anak muda kau tau, hidup kau akan lebih bererti kalau kau faham kehidupan sebenar... Itu lah yang disampaikan dalam video ni... Berjuang meneruskan kehidupan. Serba kekurangan, daif dan hanya makan ubi kayu saja tapi kau masih berusaha sendiri mendapatkan semua itu. Kau tidak mengharap pemberian daripada orang lain, kau hanya menerima jika ada yang membantu, kau tidak sibuk mengemis di sana- sini, kau tidak sibuk keluar masuk tv3 meminta pertolongan. Berusaha la anak muda. Berusaha kembalikan nilai orag kita, orang Sabah dalam diri anda sendiri.



Aku Tulis, Aku Kongsi, Aku Cerita

4 comments:

LennMommaChubby said...

sa pun ada post ni video... ^^

Lyn Rashid said...

Nice N3 bah wen..ko jgn lupa diri jugak ya..ko kn belajar d UPSI tu..hahahaha..jgn kasi kuning2 tu rambutmu,nant takazut org kg tgk ko..;p

Btw, aku memang menyampah bila org sabah ckp slang smenanjung dgn org sabah juga..bida ehhhh...!

Wen said...

@LennMommaChubby: ehhe eya dari kak la sa dpt ni hehehhe

LYN: nda ba... gigi kunging bleh ka lyn? hehehhehe

Lyn Rashid said...

hahahaha....gg kuning ok juga tu win..emas2 gtu ;p

Post a Comment

Bace dah, Gelak dah, Nangeh da? Hmm KOMEN LEEE.. :P

Popular Posts

 
blog ini diedit oleh fiezah91