Geng Panda Slim

About Me

My Photo
A fully housewife for a man named Gabril and A Mother of a daughter Leona,
A kampung girl that grow up in a rural kampung in sabah and now I am currently living here Jungle of Rocks (Kuala Lumpur)

Saturday, March 27, 2010

the trouble and the happiest time

tak tahu nak tulis pa pagi pagi ni.....
Rindu sngt dngn kampung halaman.
rasa macam mau balik jak sekarang.
mau jumpa all my family members.
rindu dengan mereka semua...
 Mumy.... rindu sngt ngan mumy...
12 mei.. masi terlalu lama g untuk sa dapat balik...
ari tu da nangis rindu sngt2.

huhuhu

Friday, March 19, 2010

Di tengah Pergumulan.

seringkali manusia bertindak dengan kata hati. Apa yg terjadi? akibtnya pro kepada kekecewaan... berakhir dengan airmata. saya tak berkata bahawa bertindak mengikut kata hati itu salah, namun perlu fikir siapa rujukannya. Adakah kita merujuk Firman Tuhan? Adakah kita sedang sabar menantikan jawapan Tuhan? Atau kita sedang berusaha melakukan segala sesuatu mengikut kemahuan sendiri? Di samping tindakan profesional dan rasional, our 1st priority must be GOD!

I'm not saying that i am the good one and all of you should do exactly like me. NO!  I just a human. i am full with crying. I often blame all around me to the prob I've faced before. I thought i am the strongest one. I say i do it with myself, tapi ternyata, Tuhan yang memampukan saya. Diluar sedar saya, saya berjalan tanpa Dia  yang menuntun.

Saya sering melukakan hati Bapa dan selalu pula kembali berteleku di hadapannya. Kemudian kembali melukakan hati Bapa. namanya Manusia kan? selalu saja melakukan kesilapan. Seorang teman pernah memberikan saya satu doa yang patut di amalkan setiap hari untuk menghindari  kutuk. ( maaf sy tak ingat the exactly words). namun dengan keras ia turut memperingatkan saya agar saya dan teman yang lain tidak mempergunakan (salah guna) perkara tersebut.

seorang teman pula pernah memberitahu saya bahawa segalal sesuatu yang di doakan dan tidak mendapat sebarang jawapan daripada Tuhan adalah suatu yang......... i dont remember. tapi point saya di sini bukan itu. i mean, bagaimana ya mendengar suara BAPA?  apakah diri ini penuh dengan kepalsuan dan meneyebabkan semuanya berlaku? Tuhan tolong anak-MU bapa.

Saudara, saya mohon, bantulah saya dalam doa... saat ini terlalu besar pergumulan yang bertandang dalam kehidupan saya. jadikan Sya kuat dalam pelbagai perkara. kuatkan saya untuk menghadapi dan bertegas dalam hal-hal pergumulan saya.

Tuesday, March 16, 2010

Melukakan Hati

Hosea 3 & 4

Manusia bergumul dengan banyak dosa yang tak terkatakan. Banyak perkara yang kita lakukan setiap hari dan melukakan Hati Bapa. Bijak bermain kata di hadapan manusia, namun x cukup menyembunyikan kebenaran daripada Tuhan di Syurga. Saya dan anda insan biasa. Manusia yang diciptakan tidak sempurna. Untuk datang kepada Bapa supaya lebih sempurna.

Saban hari banyak pergumulan kitalalui. di luar kesedaran manusiawi, Roh Kudus menangis kerana kita degil daripada mendengar katanya di dalam hati kita. Kita membiarkan jasad kita hanyut. Kita membiarkan jiwa kita merana. Berseronok dengan keseronokan duniawi yang tiada gunanya. Bersembunyi daripada batasan kebenaran hidup bersumberkan Firman Tuhan, berdasarkan Tiang Doa, Berperisaikan Kasih Agape dan beralaskan hukum Tuhan.

Sedarlah hai manusia. Tuhan mengetuk pintu hati kita. tapi berapa ramaikah antara kita yang mampu mendengar, atau berapa ramaikah di antara kita yang mahu mendengar, atau berapa ramai kah d yang ingin mendengar? Semasa dalam kesusahan, Tuhan berkata, sandarkan lah bebananmu di bahuKu. Baringlah d Pangkuanku. Dan dia berikan kesegaran. Tapi apakah yang kita lakukan semasa kita mengecapi kebahagiaan Dunia? Tuhan tetap ada, tapi kita sembunyikan dia di dalam hati yang paling dalam, Seboleh mungkin cuba mengurung dia daripada menegur dan melihat setiap perbuatan kita.

Kasih Tuhan tidak pernah habis. Tidak pernah ada hari tertentu untuk DIA bertemu dengan umatnya. Tidak pernah ada kesibukan bagiNYA untuk Kita. tapi kita?

Hosea 3 & 4. saya teringat akan seorang teman yang kala ini kami doakan. sebelum itu ingin saya tuliskan disini bahawa saya tidak berniat untuk menghakimi apath lagi meletakkan saya d tempat yang betul. Doa saya padanya, kembali lah pada jalan kebenaran. Harta yang kekal dan abadi tidak ada d syurga. Kebahagiaan yang di kecapi tidak akan pernah wujud d bumi ini selain daripada kebahagiaan di Syurga.

Seperti Israel dalam Hosea, Tuhan tetap melihat mereka. Tuhan tetap memandang mereka walaupun mereka  melakukan pelbagai hal yang melukakan hati Bapa. berbahagialah haio orang-orang benar. Tuhan Memberkati.

Friday, March 12, 2010

Esok.....

terasa tak sabar menanti esok.

Thursday, March 11, 2010

Shaping My Life God.

Selalu sy ingin jadi kuat, menganggap bahawa segala sesuatu yang terjadi ini kehendak Tuhan. namun sy juga manusia biasa. kadang2 lemah memikirkan semuanya. Lalu saya kembali tersesat dengan apa yang saya wujudkan sendiri. Sy menjadi seorang di luar diri sy sendiri. sampai bila keadaan ini akna membelenggu sy? Sy pun x tahu.

I always shape the way I'm thinking about my life as God's creation and God's plan. I always try to not crying. But when the things really present in my daily life, I become weak… everything become ruins. Hanya kekuatan dan doa yang saya andalkan.
Jika memang benar ini penghujungnya, saya mahukan semuanya berlaku tanpa kesakitan Tuhan. Perbuatlah sesuai dengan rencanaMu.


Wednesday, March 10, 2010

Bertenanglah hati

Kehidupan terasa semakin sukar kala ini. Mungkin tak semua patut saya lakukan… Pelbagai maslaah silih berganti bertandang dalam kehidupan. Seolah saya kini tak mengenal diri sendiri lagi saat ini. Bagaimana harus saya lakukan ini seorang diri? Sering saya tertanya pada diri, apa yang telah saya lakukan pada kehidupan saya? Bagaimana saya boleh terlalu kejam dalam hal ini? Apakah yang saya lakukan ini?  Merasakan diri terlalu jauh daripada apa yang saya inginkan untuk diri sendiri. Mungkin saya perlu mentelaah smeula diari kehidupan beberapa menjak ini? Mungkin ada yang saya ter’miss’ dalam emnilai segala sesuatunya.
                Rindu yang bertamu di hati terasa semakin dekat dengan reality kehidupan ini. Terasa tak ingin melepaskan dia pergi daripada sisi saya semula. Cemburu masih bersarang tika saya mengetahui dia kini bersama yang lain. Tapi apa yang berlaku bukan sesuatu yang mungkin menjadi alas an bagi saya untuk lemah, malahan saya perlu kuat. Perlu kuat menghadapi segala sesuatu yang ada dalam kehidupan saya.
               

Thursday, March 4, 2010

Kekecewaan dan Harapan

Sangat sukar menerima keadaan yang ada sekarang. terasa bagi semuanya menyakitkan. ingin bebas daripada segala kesakitan namun, bagaimana agaknya. Tuhan melihat segala sesuatu yang kita lakukan. saya insan berdosa, pelbagai kejahatan telah saya lakukan dan ini semua menyakitkan saya.

" Bapa, Kau tahu sesunggunya siapa aku di hadapanMu, banyak hal yang aku lakukan bertentangan dengan kehendakMu. Berikanlah aku kekuatan Tuhan. Berkatilah aku untuk semua pelayanan yang aku lakukan melalui mulut dan tubuh yang berdosa ini. jadikan pelayan yang akan aku lakukan sebagai medium untuk aku berubah daripada pelbagai desakan kehidupan.hari-hari yang aku lalui tersangat menyeksakan dan ku tak mau jalan sendiri lagi. ku mau bersama Engkau dalam segala hal. tapi lepaskanlah aku daripada bellenggu ini, sesuai dengan kehendakMu."

Popular Posts

 
blog ini diedit oleh fiezah91