Geng Panda Slim

Tuesday, November 2, 2010

HARI PENTAULIAHAN BRIGED BOMBA UPSI

30.10.2010 tarikh  saya dan kawad2 d tauliahkan sebagai ahli bomba.. hehehehe Briged Bomba Upsi sahaja… Setelah kami melalui pelbagai “DERAAn” sepanjang 2 semester sebagai ahli Briged Bomba, Akhirnya kami Berjaya melalui semuanya dengan jayanya. Sepatutnya saya post ni pada 30hb lepas tapi sibuk sangat sampai tak de tenaga nak menaip dan memposkan entry baru…

                Well, BOMBA… saya belajar banyak hal. Especially tentang keselamatan semasa kebakaran. Bukan sesuatu yang mudah untuk kita menentang kebakaaran sebenarnya. Mengimbas kembali bagaimana saya boleh terlibat denga aktiviti bomba ini;

Semester 1. Saya telah meng ADD subjek ni bersama kawan baik, bestfriend saya Merry Massion. Hehe kami add setahun lepas sebab tak nak ada kelas pada hari sabtu.. Hahahha. What e very unreasonable kan? Hehe..memang lawak juga la. Ada ka patut.. tpi ni kehidupn student yg tersangat berharga ni hanya dapat d nikmati dalam 2 tahun sahaja lg dan selepas itu semuanya akan jadi… Alm dewasa. Entah apa akan brlaku pada masa tersebut.

Banyaklah benda yang sya belajar semasa berada di dalam briged ni. contohnya dalam membentang Hos, mengawal kebakrn kecil, menggunakan pemadam api, menangani kebakaran gas memasak. Dan bayak lagi yang tak teringat da…

Selain itu kami juga didedahkan dengan latihan kawd yang saya kira boleh tahan sebab da terlalu lama tak berkawad. Hehe.

Di Semester 2. 1st yg saya akan ingat selamanya ada camping hehe apa tidaknya, camping d Sungai kalumpang buat saya pertama kalinya digigit  PACAt.. huhuhu… dan mengalami gastric yang memukau hati dan perasan saya untuk dak mau da sakit gastric. Ehhehe
Selain tu kami didedahkan dengan penggunaan Breathing Apparatus secara teori dalm kelas/ kuliah dan dipraktik kan dalam SImulasi Malam yang berlangsung di Balai Bomba. All dat make me happy. Walaupun sedikit lasak namun tetap menggembirakan dan saya memang sukakan aktiviti lasak. Hehehehe
Pengalaman.  Hmm apa ek? (cicici mau jd macm org smnjg ba kunun) banyak la. Bergaul dengan Org Melayu dalam pelbagai karenah.. dapat mengemabara dan meneroka hutan yang ada di sekitar Perak ni dan melihat betapa berbezanya tanah yang ada di Semenanjung dengan di Borneo… Suka semenanjung But BORNEO d Hati.

Saya kenal ramai sangat kawan dalam bomba ni. dey all seem accept me as a friend. Never judge me as what dey see but making friends with me with kind heart.. Thanks guys…

In addition, kawan2 dari Coursemate saya tetap ramai dekat sini. Uuu tak leh nak berpisah pula da.. hewhewhew… xixixixixixixi

Ok kat bawah ni gambar2 yg sempat d snap semasa pentauliahan tu.. hehehe

Merry, Ira, Syikin, ???, Fikah, wen
Briged 1 ( ada Hendry dalam Ni-yg duduk tu)



Perarakan masuk..
latihan terakhir untuk KAWAD Formasi Diamond


Kawad Hose Show


graduated Od

Love them...

Macam Tak serentak je kaki tu... huhuhu Nervous kut..

Wen, hendry, Merry

kawan sya


Find Me....


Wah nampak ramai Juga yer...briged 2

CONGRATULATION ALL

Okay La ol.. saya da post da ni... saya harap suma org lepas ni akan dapat praktekkan pa yang di pelajari good luck ol..
and babai for now... kejap g rasa macam nak masuk kan entry baru...

Made by wenwindawink

0 comments:

Post a Comment

Bace dah, Gelak dah, Nangeh da? Hmm KOMEN LEEE.. :P

Popular Posts

 
blog ini diedit oleh fiezah91