Geng Panda Slim

Wednesday, August 18, 2010

Mengubah Template Blog Anda


Cakap pasal blog ni…banyak juga la pengalaman yg sangat menarik saya alami. Dulu masa mula2 saya buat blog dalam lebih kurang dua tahun lalu la, banyak yang saya terkial-kial almkalumla kan kita ni masi lagi baru dalam hal ni kan…hmm
Dah dua tahun saya buat blog, mula2 saya belajar nak poskan tu sangat susah. Pening sebab tak ada sesiapa yang mahu ajar dan bagitau macam mana nak buat kan… saya pun buat sendiri je semuanya. Orang ckp sabar ja la yang penting masa tu kan…
 Pernah sekali saya ter’delete’ template saya. Then punya la pening saya nak tukar….
Dalam proses nak belajr tukar template tu, satu hal yang sangat sukar juga adalah ketika saya dalam proses nak menukar templatye dan mencari template yang sesuai adalah semasa berkenan dengan template yang nak ekna download… wa… dah download then saya tak tau nak buat apa.. huhuhu…well saya nak share dengan korang semua caranya….
Mudah dan simple…
1.       Cari template yang anda berkenan…
2.       Download template tu… ( saya cadngkn buat satu folder khas untuk template dalam dokumen anda.)
3.       Ekstrakan template tu… ( right klik- ekstrak)..template yang telah di ekstrak akan membentuk satu folder baru secara automatic.
4.       Masuk blog anda.
5.       Klik dashboard..
6.       Klik Design
7.       Klik Edit HTML
8.       Klik Browse. ( cari template anda… kemudian buka folder yg dah d ektrak tadi tu… cari yang bernama XML sahaja dan open)
9.       Klik upload.
10.   Kemudian save template anda tu…(anda boleh preview dulu)
11. Sebelum save tu, anda jangan lupa Klik Keep Widget/Gadget  untuk mengelakkan gadget anda ikut terdelete.
Cara ni sesuai untuk mereka yang mula2 nak buat blog. Tapi kalau dah banyak gadget kat dalam tu anda kena buat backup dulu. Save kan HTML gadget  anda dulu… okay.. Good luck…
Any Question, please feel free to ask me.. juz comment here okay….

0 comments:

Post a Comment

Bace dah, Gelak dah, Nangeh da? Hmm KOMEN LEEE.. :P

Popular Posts

 
blog ini diedit oleh fiezah91