Geng Panda Slim

Thursday, March 10, 2016

Muntah-muntah* Demam* & Cirit-Birit*



Susah sungguh nak keep update blog ini, dah bulan March tapi updates baru beberapa ketul, *sigh*

Leona sakit kebelakanagan ini, dia muntah-muntah beberapa hari lepas diikuti demam panas dan cirit birit. Aku sudah bawa ke klinik kesihatan Ampang tapi hanya diberi glucose dan syrup demam. Kelmarin demamnya surut, muntah pun dah tak ada tappi ciritnya masih ada. Yang aku paling kesian kat dia ialah sebaik makan dia akan berak, sangat-sangat tak selesa.

Dia pun tak nak makan ke  apa, nak kena keluar dari rumah barulah dia makan, sedih sangat tengok situasi dia macam ni. Aku terfikir nak bawa dia ke Hospital Ampang, tapi aku masih dua hati, sebabnya Leona aktif dan ceria cumah lemah sikit.

Yang paling susah ialah nak bagi dia makan. Tak tahu apa menu yang dia nak makan. Hari ni aku nak try goring mee kegemaran dia tu. Harap-harap dia makan. Kesian anak aku.

SHAKLEE Suplement terbaik Tanya saya anything dan saya akan jawab setiap persoalan anda… boleh email: wen25cyanor@gmail.com/ Facebook: https://www.facebook.com/wen.wink ataupun boleh weechat ID: wenwink_gab.

Saturday, February 20, 2016

Problem Solved! GSM -505

Semenjak ada mesin jahit ni... kalau boleh aku nak menghadap mesin tu 24/7. Hahaha. Tambahan lagi problem benang putus... jarum patah, jahitan atas dan bawah tak attach, dan banyak lagi dah di atasi.

Usaha tangga kejayaan...
Yup... siang malam aku google dan looking into facebook macam mana nak atasi masalah ni. Sehingga la aku terbuka page tauke yang jual mesin jahit portable Global GSM-505 ni... dalam tu aku jumpa banyak tips...



Yang kat atas tu yang paling syok. Ia selesai 70% masalah aku. Jarum yang aku guna sebelum ini ialah universal brand singer... tapi x lepas. Semuanya asyik patah dan patah dan patah. Yang ini best... so far aku dah siap jahit seluar aku ada 2... dress leona ada 1... jarum masih ok. Jahitan pun jalan. Hehe...

Lagi satu aku beli benang yang lebih tebal. Brand Rinata. Yang tu sangat bagus. Kuat dan tak cepat putus. Alaaa mahal seposen je dari brand Dolphins yang nipis tu...

Ok la... next update aku upkan dress Leona yang aku re-purpose dari blouse aku masa study dlu. Cinonet je blouse tu... sebab tu aku dah x muat sekarang ni kan aku dah jadi gajah.. haha


SHAKLEE Suplement terbaik Tanya saya anything dan saya akan jawab setiap persoalan anda… boleh email: wen25cyanor@gmail.com/ Facebook: https://www.facebook.com/wen.wink ataupun boleh weechat ID: wenwink_gab.

Friday, February 19, 2016

Sekadar Luahan rasa terkilan.


Petang semalam aku bawa Leona ke Taman permainan. Kami turun lebih awal sebab aku rasa hujan akan turun petang ini. 

Oleh sebab awal... padang kosong dan alat permainan semua kosong. Puaslah dia marayau main semua version mainan yang ada. Kejap dia main see-saw... kejap buaian... kejap lari kesana ke mari kejar bola... dan paling lama tersangkut kat slider...

Kemudian padang mula dipenuhi budak-budak sekolah rendah. Main bola. Main kejar-kejar. Polis and thief la tuuu... (dulu masa aku kecik-kecik aku kenal polisentri jeee haha). Penuh padang dengan budak-budak selayaknya taman permainan. 

Tiba-tiba keadaan jadi lengang tapi masih bising dengan suara budak-budak. Leona tak kisah dia masih sibuk main. Aku sibuk mengejar. 

Kemudian perkataan-perkataan yang sangat teruk (bagi aku) kedengaran. Segala makian... segala kutukan dan cacian... aku angkat kepala dan tengok semua budak-budak tu bersesak dah atas slider tu. 

Hairan aku; diorang masih memaki-maki... 

'Wei... bab*...sia*...pondan*... pergi mat* ... Bodo*... bangan*...

Antara perkataan menyakitkan telinga aku. 

Aku paling muka ke arah yang diorang tengok... dan kat situ... seekor anjing berpemilik tapi tuannya tak kelihatan. Aku tahu berpemilik sebab ada kalung kat leher. Warna coklat. Anjing biasa.. yang hanya duduk perhati orang. Aku tau anjing tu tak akan apa-apakan semua orang kat situ. 

Jadi atas rasa tanggungjawab aku cadang nak halau anjing tu dengan cara baik supaya budak-budak tu selesa bermain.  

Tanpa diduga... Leona yang ternampak anjing tu terus lari ke arah anjing tu sambil jerit 

'dog... dog... hawow dog.. hawow dog'. 

Within seconds dia sampai pada anjing tu. Budak-budak tadi semua menjerit ketakutan... aku rilek ikut Leona dari belakang.

'Eh.....'
'Dia x takut lah'
'Dia memang'
'Diorang tu cine'
*&$^》□°>•》

Leona bertindak sangat diluar jangkaan... dia nak sentuh dan belai anjing tu! Which is cause me little worry... tapi anjing tu tak buat apa-apa. Cuma acah2 main dengan Leona sekejap dan Leona gelak terbahak-bahak macam mummy dia gelak tengok Running Man. 

Lebih kurang seminit... anjing tu berlari turun dati playground dan menuju ke sebuah kereta... Tuannya. Leona kejar. Aku yang sakit pinggang mengejar... 

Leona sangat gembira... dan budak-budak tu kembali bermain. Tapi aku sangat terkilan... tak tahu kenapa... tapi... entah lah... pada aku bahasa yang dituturkan oleh budak-budak itu lebih teruk daripada anjing tersebut yang hanya haiwan peliharaan.  Hurmmm....  aku perasan ada sorang lelaki melayu mirip muka Baki (8tv) memerhatikan semua kejadian tadi.  Bila aku terpandang dia.. dia senyum. Mungkin nampak aku kurang senang dengan situasi itu... aku tak tau...

Aku bisik pada Leona... "Na, pekakkan telingamu daripada perkataan-perkataan tidak bermoral itu. Mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan(ucapkan) tapi u have to know and understand that that is a bad word(s)."

Hopefully we both (me and Gab) will successfully instilling good value into Leona's soul. Budak-budak tu masih boleh berubah jika mendapat teguran yang wajar. 

*Sekadar luahan rasa terkilan... sebab aku sangat sayang pada anjing. Hanya anjing haiwan peliharaan yang mungkin aku akan pelihara.


SHAKLEE Suplement terbaik Tanya saya anything dan saya akan jawab setiap persoalan anda… boleh email: wen25cyanor@gmail.com/ Facebook: https://www.facebook.com/wen.wink ataupun boleh weechat ID: wenwink_gab.

Thursday, February 4, 2016

Penyakit Aku

Orang perempuan ni ada macam2 hobi dan penyakit yang nak tak nak terpaksa para lelaki terima bila dah berkahwin... (thanks husband)

Aku ni memang paranoid sikit dalam hal-hal nak kilatkan rumah. Hahaha. Aku suka bila bilik air tu berkilat.... (without much effort). Suka bila terkinja2 bila belakang kuali tu bersinar bak matahari. Suka bila tungku stove aku tu berkilat semula.

Nak jadikan cerita... beberapa hari lepas sorang kawan order Shaklee B-Complex. Memandangkan aku rasa alahaii siannye Shaklee kena bungkus 1 je b complex tu... maka aku order sekali la Basic H2.

Sampai je aku terus kemaruk nak cuba on mcm2. Microwave. Stove counter. Dinding dapur. Dinding bilik mandi. Toilet. Tingkap. Cermin muka. Semua aku sapu haha. Dan o wow... great.. some work some not yet... mungkin kena rendam lebih lama... tungku stove aku kenis tembaga rasanya. X lut dengan basic h2 atau sikit sangat basic h2 yg aku

 letak kot. Tp yg lain2... mabeles.... so puas hati. .

Dan satu lagi... believe me or not.. kuantiti basic h2 tu mcm x berubah pun even aku dah basuh macam. Wowww super jimat. Saye suke saye suke. Hahaha... nak tau lagi banyak... google ja...



SHAKLEE Suplement terbaik Tanya saya anything dan saya akan jawab setiap persoalan anda… boleh email: wen25cyanor@gmail.com/ Facebook: https://www.facebook.com/wen.wink ataupun boleh weechat ID: wenwink_gab.

Tuesday, February 2, 2016

Post 1st Tahun 2016.

Blog lama sangat menyepi.  Macam selalu... idea ada tapi malas nak menaip dengan phone. Nak tambah pic pun alahai... terkial2 guna blogger apps tu.

Baiklah...

Sempena tahun baru hari tu.. (lambatnya update..) aku buat muka sedih dan minta kesian kat husband. Dan dia pun keluarkan duit untuk aku beli mesin jahit.

O wow... mcm dalam mimpi you all... ada mesin jahit  sendiri. Sangat best. Macam-macam  aku jahit.  Cadar... baju...tapi alternate pakaian tu yg paling banyak aku buat.

Aku beli mesin jahit jenama GLobal 505C tu... kecik jak tp boleh la.

After few weeks... aku rasa tak memadai... sebabnye... aku nak menjahit kain tebal sikit x dapat... now mesin tu buat hal... benang xleh nak ketat. Nak adjust aku mcm malas skang ni. Biar la dlu... haha.

O ya... aku beli kat lazada je. Online je. Rm179. Berbaloi sangat kalau setakat nak jagit kain2 cotton yg nipis tu...

Skang ni aku masih dlm mood nak study problem2 machine tu. Aku sayang sangat mesin jahit tu. Tp bila dah buat hal mcm ni kena la aku bersabar dan tunggu mood aku nak menjahit tu dtg semula baru boleh menjahit.

So  jom menjahit kepada sesapa yang berminat tu. Hehe...

Wednesday, October 21, 2015

Susu Formula Untuk Leona

Banyak benda aku nak update tapi tak terbuat pun, sibuk dengan rutin Mommy kepada Leona.
Anak aku ni jenis yang tak suka tidur siang so  memang payah la aku nak layan blog. Baru duduk nak hadap laptop, dia pasti akan panjat badan nak duduk sekali.

Duduk saja-saja tak pa, ni jari dia pun ikut nak menaip, end up aku main dengan dia dan blog entry jadi draft! 

Wokeh, kali ni dia tidur lena, ni dah nak dekat tiga jam dia tidur, mungkin sebab semalam dia tak lena. So aku nak update pasal Susu Formula. Sample susu Mamil yang aku request beberapa bulan lepas tu dah selamat sampai ke tangan aku 3 minggu lepas.

The 600gram Of Samples Worth RM45
Aku terkejut juga sebab sample tu besar kot saiznye, dalam 600gram. Mamil work hard aar you, hehe. Tapi sebenarnya itu sangat bagus untuk bagi sample dengan saiz yang besar. Nanti anda akan tahu kenapa.
Kali pertama aku bancuhkan susu untuk Nana, dia termuntah dan she refuse to have another sip! End up le~ mommy drink the 4oz FM lerr. Sayang kot nak buang, haha.

Second trial aku buat, nana kemam-kemam saja dan luah balik susu tu. FYI she had tried few samples, dan semua dia buat muka muntah, muka tak nak, run away, curah ke toto kat bilik mainan pun ada!
Third trial, aku campurkan susu tepung ke dalam penkek yang aku buat khusus untuk lunch kami. Yummy, Taste good you know.

Fourth trial aku kasi dia ratah susu tu gitu gitu je. Not Good? Aaahhh bukan banyak, setengah sudu jee. And guess what, she like it; even ask for more milk powder.

Fifth trial, aku bagi dia setengah sudu kat piring dia, dan aku bancuh 8oz, aku bagi makan biskut sikit, then suap susu pakai sudu. Oh?! Nana minum, maksudnya dia dah dapat terima rasa itu. See, betapa baiknya sample free diberi lebih sedikit dan bukan setakat nak kasi satu atau dua macam sesetengah FM tu.

Selepas 5th trial tu, dia dah tak menolak kalau aku suapkan susu. Cuma memang tak nak  botol susu, aku rasa dia tak reti nak hisap. Sebab tak pernah kan. Dan sikit saja dia habis, paling banyak pun dalam 4 oz, selebihnya nak mengempeng. Hehe , But of courselah aku akan teruskan breastfeeding sampai dia berumur 2 tahun, then slowly stop. Sekarang ni dah masuk 16 bulan, ada lagi 8 bulan untuk bersabar dan berjuang. 

Aku tengok poo Nana pun elok je minum Mamil ni, tak ada meragam. 

So ada baiknya buat macam Mamil buat, diorang call aku, tanya aku baru nak cerai susu badan ke apa. Dan normallah budak tak nak at first, itu gunanya bagi sample besar, boleh buat beberapa percubaan. Nampaknya aku bakal membeli susu MAMIL. Apa-apapun terima kasi Mamil....... Mahalnyeee.hehe

SHAKLEE Suplement terbaik Tanya saya anything dan saya akan jawab setiap persoalan anda… boleh email: wen25cyanor@gmail.com/ Facebook: https://www.facebook.com/wen.wink ataupun boleh weechat ID: wenwink_gab. 

Saturday, September 26, 2015

Baby Carrier a.k.a Kain Gendong Bayi



Bila ada anak sendiri ni macam-macam hal baru kita belajar setiap hari kan? 

Bagi aku antara benda baru yang baru sahaja aku betulkan adalah pemilihan Baby Carrier. Dulu aku tak tahu semua peraturan ini, tak ada sapa yang nak bagi tahu, dan aku nak cari tahu pun tak tahu nak cari kat mana atau tepatnya nak google dengan keyword apa. Memang TAK TAHU. Huhu

Kemudian ada seorang kawan online yang aku tak kenal langsung bagitau, tu pun kami terjumpa kat satu group menjual barang prelove, aku mencari kain wrap. Itu pun selepas Leona dah berumur 9 bulan. Rasa bersalah sangat kat LEONA sebab tak tahu menahu peraturan menggendong bayi ni, main beli sahaja apa yang ada di pasaran, tambah-tambah dapat free  Structured Carrier (SC) dari ex-Company kan.

Jadi nasihat kepada semua kawan-kawan yang dah jadi mommy, bakal mommy dan yang masih belum kahwin, sila rajin-rajin cari info pasal baby carrier ni, sian anak kita wei.

M SHAPE

M Shape adalah  bentuk kaki - punggung yang sepatutnya  bagi menggambarkan cara gendongan yang terbaik untuk bayi atau toddler. Bentuk ini menyokong badan mereka dengan ampuh dan selesa untuk bayi. Aku memang tidak pernah lagi menggendong Leona dengan SC lagi, sekarang ini aku akan gunakan Wrap yang aku beli. Mana aku beli nanti kita cerita lain hari aa, murah saja. Malaysian made.

M Shape yang aku maksudkan:



 Contoh lain? adalah keadaan begini,


M Shape ini juga membentuk posisi C fetal. Posisi  C adalah posisi fetal yang paling sesuai untuk tulang belakang mereka.
 Wrap ni bukan susah pun nak susukan bayi, tidak perlu nak buka wrap, cuma anda kena berlatih, lagi best sebab sambil jalan kat mall baby siok2 bah menyusu, and you dont need nursing cover either, so mommies, go for wrap ya,  hah kat bawah ni gambar aku berwrap,



Dan gamabr kat bawah ni pulah gambar semasa leona belum cukup bulan pun, terpaksa keluar sebab nak jumpa PesuruhJaya Sumpah, IC Nana ada kesilapan



Seperti gambar- gambar di atas, elok terletak punggung dan pelipat lutut bayi. Untuk memudahkan anda faham, cuba bayangkan kita sendiri duduk dalam keadaan tergantung tu, selesa ke tidak untuk jangka masa yang lama?




 Bayangkan anda duduk seperti lakaran pertama, selesa? Mestilah tak selesa kan, selebihnya anda google sendiri ya, aku menulis ni sebab ramai sangat kawan-kawan post gambar mereka menggendong bayi mereka dengan Carrier yang tidak Ergonomik, jadi sila baca ya kawan-kawan.

angan-angan nak beli baby carrier ni:
Tula SSC
 Kain Gendong jenis wrap adalah kain yang paling sesuai untuk menggendong bayi yang baru lahir ( tali pusat sudah tanggal) sebab ia serupa dengan keadaan bayi semasa dalam kandungan.
Moby Wrap
 SELAMAT membaca, Tuhan Memberkati.

SHAKLEE Suplement terbaik Tanya saya anything dan saya akan jawab setiap persoalan anda… boleh email: wen25cyanor@gmail.com/ Facebook: https://www.facebook.com/wen.wink ataupun boleh weechat ID: wenwink_gab.

Tuesday, September 15, 2015

Leona Tanpa Rambut

Dah jadi perkara biasa bagi aku bila ramai kawan real atau kawan alam maya bertanya mengenai rambut Leona.
Yep... rambut Nana tak panjang lagi. Sikit saja pula tu. Dulu orang akan tanya dia lelaki ke perempuan. Walaupun aku dah dress-up kaw-kaw dia dengan segala pink ponk penk...
Tapi sebenarnya aku nak cerita kebaikan bila rambut Nana lambat memanjang dan tidak lebat.
1. Jimat shampoo hahah.
Yelah... tak perlu banyak shampoo nak kasi bersih itu kepala dia.
2. Tak perlu sikat
Ni yang aku paling suka. Ko tau macam mana nak pujuk baby untul stay still kan? OMG sungguh mencabar. So lap sikit... kasi minyak setitik dua titik. Dah siap.
3. kurang kerja
Cuba bayangkan kalau anak aku ni berambut panjang dan kena pula gayanya macam ni :


Perghhh mau menangis tu nak buang nasi kat rambut. Lagi satu, Leona ni jenis aktif,memang tak akan duduk diam kat pangkuan aku punya... so boleh bayangkan macam mana nak maintain rambut dia. Silap-silap aku kasi botak. Hahaha.
So biar jelah anak aku kurang rambut. Yang dah ada ni pun kalau boleh dia nak cabut... apatah lagi kalau berambut panjang.
Bersyukur dengan apa yang ada. TUHAN tidak tersilap mencipta Leona. 

Monday, September 14, 2015

Tips Semasa Jerebu



Jerebu di Kuala Lumpur semakin teruk hari ini. Tinggal kat rumah kos rendah macam kediaman kami ni memang merasa sangat lah jerebu tu masuk rumah, tambah-tambah tak de air cond ni.

Leona dah start bersin-bersin. Husband yang memang sedia ada alahan lagi lah kesian. Kami hanya mampu menelan vitamin sebagai pelindung diri dari sakit.

Tak keluar rumah dan bilik utama sentiasa bertutup untuk mengelakkan lebih banyak asap masuk. Risau dengan keadaan ini buat aku cuba berikhtiar. Sekurangnya bilik tidur tidak berkabus.

Aku basahkan tuala dan perah. Aku guna tuala Leona, tak adalah keras sangat nak perah, kemudian aku tebar kuat2 dalam bilik, kasi bilik ada wap air banyak sikit. Syukur lah kalau berkurangan kan debu2 tu.

Dekat tingkap pula aku letak tuala lembab tu untu tapis sedikit habus yang masuk tu. apa pun kena usaha demi kesihatan anak kecil.

Yang nak cuba petua ni, cuba la mana tahu berkesan untuk you orang.

Semoga jerebu bakal hilang dalam masa terdekat, hujan selebat-lebatnya demi hilangkan jerebu ini.Amen!

SHAKLEE Suplement terbaik Tanya saya anything dan saya akan jawab setiap persoalan anda… boleh email: wen25cyanor@gmail.com/ Facebook: https://www.facebook.com/wen.wink ataupun boleh weechat ID: wenwink_gab.

Popular Posts

 
blog ini diedit oleh fiezah91