Geng Panda Slim

Wednesday, August 19, 2015

Leona Masih Bertatih



Leona dah nak masuk 14 bulan minggu ini.

Masa dia baru cecah 11 bulan dulu aku dah risau sangat, sebab at that age dia belum tunjuk tanda tanda nak berjalan. Salah aku kah?

Lebih lebih lagi bila kawan-kawan dalam group whats-app aku tu kata anak aku memang lambat kalau begini situasi nya. Well siapa yang tak terasa dan terkila kan bila anak kita dikata lambat perkembangan. Sejak ada anak ni aku sebolehnya jaga hati ibu-ibu lain dalam banyak hal, termasuk kata-kata. (kadang aku expect benda sama dari ibu-ibu lain and that makes me feel worst if they did otherway)

Jadi aku banyakkan membaca dan berdoa. I believe God never mistakenly create Leona. She is just too adorable. I ask my family and they told me not to worry because their kids ( my niece/nephew) also takes it longer than  others. Tapi kerisauan itu tetap ada. Aku emailkan soalan kepada Dr. Budak.com tapi sampai sekarang tak ada jawapan.

Sampai suatu ketika aku terasa seperti ada suara/fikiran dalam diri aku berkata,

Mengapa terlalu risau akan keadaan Leona? She is Perfect, nothing wrong. Percaya pada Tuhan dan just wait. Perlukah kau percayakan kata-kata orang berbanding TUHAN yang sudah menentukan bila waktunya Leona berjalan atau berlari?

Selepas hari itu, kerisauan aku berkurangan, aku tahu Leona akan berjalan bila dia sudah sedia, aku hanya perlu terus encourage dia. Sekarang ni dia menapak dalam 4-5 langkah dan terduduk semula. That’s okay. Aku tak nak paksa dia, sebab aku tahu dia dah banyak improve, Cuma perlu keyakinan saja lagi dan kesabaran kami berdua sebagai ibu bapanya.
Soal panjat memanjat, she is the best. Apa saja di panjatnya. Aku atau daddy dia yang sedang berdiri pun kalau boleh dia nak panjat.

DOA yang Terbaik Untuk Anak tersayang.

SHAKLEE Suplement terbaik Tanya saya anything dan saya akan jawab setiap persoalan anda… boleh email: wen25cyanor@gmail.com/ Facebook: https://www.facebook.com/wen.wink ataupun boleh weechat ID: wenwink_gab.

3 comments:

Jj said...

hi leona, don't worry too much kio. my daughter pun lambat berjalan ni. masa dia 14month 2 weeks pun masih bertatih lagi. dan memang panjat2 campin no.1. haha.. saya pun mula2 mimang risau sebab abang dia cepat berjalan. tp every babies mimang nda sama perkembangan dia tu..

yoorinmelacolea said...

don't worry babe.. it's normal..i pon ritu risau juga Irine dah setahun x pandai jalan lagi.. 14 months baru jalan 2-3 tapak jatuh.. hehehe..sekarang dah berlari.. orang sekeliling ni kadang buat kita cuak je tauu..

ummul azkee said...

its ok kalau dia lmbt pun..biarkan kata2 org lain..janji dia sihat!positif okay..between saya pun in same situation..cumanya anak saya lambt dlm pelajaran tpi saya sentiasa fikir dan mahu anak saya pndai walaupun xsecepat anak org lain..bw dr www.housewifearts.blogspot.com

Post a Comment

Bace dah, Gelak dah, Nangeh da? Hmm KOMEN LEEE.. :P

Popular Posts

 
blog ini diedit oleh fiezah91