Geng Panda Slim

Tuesday, November 19, 2013

Makanan Untuk Tambahkan Paras Hemoglobin (Darah Merah) untuk Wanita Pregnant



Sabtu lepas aku dan suami cek dengan doc for second time untuk tengok denyutan jantung baby. Wah excited sangat dengan baby 1st ni. Doakan semoga tidak ada apa2 yang tak baik berlaku pada kami berdua especially my baby ni.

Balik pada cerita sabtu lepas, doc dah tunjukkan jantung baby. Denyutan jantung baby slow sikit dari aku. Hehe. Selama ni aku tengok kegembiraan org dalam tv je bile Nampak baby dalam perut. Tapi sabtu tu, baru lah aku rasa betapa bestnya perasaan itu.  Bila doc ckp ada satu je dalam rahim suami pla cakap ada dua. Haha… Excited suami aku.

Aku ni mempunyai paras hemoglobin yang rendah sikit dari normal. Aku ada 10.2 je. Tu yang membimbangkan aku tu. Takut ada apa2 komplikasi x ok pada baby. Beberapa petua aku dapat dari rakan-rakan dan adik ipar aku. 

1st, tu Brown Rice. Brown rice bagus untuk tambah paras hemoglobin dan bantu bekalkan kalsium yang cukup pada baby so that xdelah kalsium kita sendiri kurang. Broen rice kt tesco ade kan? Hehe. Kalau dapat yang kat kampung tu mesti lagi superb… aku akan try consume Brown Rice a.ka Beras Tadong dalam bahasa ibunda aku bila kandungan cecah 4 ke lima bulan, bajet kot, lainla kalau boleh dapat yg original made from Ranau, SABAH. Dari kecik2 dulu aku memang suka beras perang ni. Tak tahu pla beras ni bagus untuk hemoglobin.

2nd, is Kerang. Haa ni masalah aku, aku tak pandai masak kerang. Makan aku reti, masak minta maaf. Haha. Dah la sekarang ni aku masih xleh terima bau-bauan masakan yang melampau. Nak g masak kerang ni. Seumur hidup x pernah. Tapi ramai kata memang kerang ni bagus tuk tambah darah. So nampaknya aku memang kena belajar atau pun kena paksa suami aku belajar masak kerang. Sebab kerang murah je kan? Hehehe Sedap lagi. 

Well itu je for now. Jumpe lagi…

Yang Penting HATI Bah.

3 comments:

dhiera zainudin said...

masa preggy kedua, kite sempat cek Hb. kite puye pn 10.7 je
banyak kn makan buah jambu batu. itu pun elok untuk Hb

Just said...

sayur bayam! :)

beaty said...

hi! iya bayam pun ok jg tapi mau ngam sama bada lah.. saya dulu minum prune juice.. trus hb ok ja

Post a Comment

Bace dah, Gelak dah, Nangeh da? Hmm KOMEN LEEE.. :P

Popular Posts

 
blog ini diedit oleh fiezah91