Geng Panda Slim

Saturday, December 11, 2010

Korang... Aku nak Ngadu ngan Korang ni...

Sob sob sob… huu weii korang suma… dengarlah ni.. saya nak mengadu wei… .. hari ni kan, tem saya kerja, saya kena marah dek Supervisor… sal apa? Pasal customer ni la… voucher dia tak leh nak scan lepas tu report kat Customer Service then the supervisor scolded me infront of more than 3 other customer. Saya malu tau.. tapi saya terima tu salah saya. Dah I accept my fault… jgn la scold me two times k…

What to do, she still scolded at me…  I never sorted money you know… I never make customer mad at me. Cuma customer je yang tak de perasaan tu, ingat kita ni bukan manusia.

Bergaul dengan golongan ini di dalam MALL TESCO ni, buat saya betul2 hampir hilang sabar especially bila berhadapan dengan customer yang hidungnye tinggi mengalahkan gunung kinabalu. Sombong tak bertempat. Can talk smooth and berperikemanusiaan ma, tak payah nak marah… huh!.. hal lain punya hal, dia marah kita. Huhu…
Lagi satu, today saya kena juga, ada 5 orang customer warga BANGLADESH dan 5 orang JAPANESE…. I anti betul dengan dorang ni… Kalau filipin O Indo O Arabian, O etc. bermula dengan lima orang JEPUN tadi… saya tak expect yang dey all tu JEPUN, I bantai je lah cakap MALAY… dia jungkit Bahu je… bila I translted ke English, mereka berlima ketawa besar… bila dey all buka mulut, baru saya tahu dey all tu orang luar.JAPANESE.
Bangladesh lagi la sandi.. apa2 bahasa saya guna pun tak faham. Dan de all beli telur TRC dan semuanya sukar di scan… huhu dah lah menyusahkan orang….
Tapi syukurlah… semuanya okay deh…. Lagi okay bila sorang Chinese customer yang mungkin kasihan dengan saya, dia hiburkan saya,,, katanya,
Customer:  I like to use your counter miss, You really nice than the other with your smile while u ask us or do something for us”
 huuuuuuu terharu hati beb, sejukkkkkk je hati dengar pujian macam tu. Saya hanya tersenyum dan say
  Me : “thanks mem, u make me feel much better. This is my 1st times”
She smiles back at me and,
Customer: “Nvm, she should talk properly ma… we human same like her…”

Saya terkedu beb, tak semua orang jahat u know.. and thanks to GOD give me strength so that saya tak melawan dan berkeras bahawa saya yang betul… memang saya salah.

Huhu tak tahu apa nak jadi esok pla. hehehhe




Ketika waktu berjalan, masa memberiku ruang berkarya.

Wednesday, December 8, 2010

Khusus Buat Kak Ceeramon...

Wahhhhhhhhhhhh
1stly nak say thanks to kak CEERAMON… blog dia sangat berguna u tau… entry khusus unutk kakak ye… saya dah lama follow kak Ceera ni.. tapi baru2 ni je rajin terlebih2 nak baca setiap satu entry dan tutorial dia.. hehe dan tau tak saya dapat banyak sangat input daripada dia.. huhuhu…. Best la kak ceera.. hehe
Ni antara tutorial kak ceera yang sangat2 berguna… makasi kak ceera…

Tutorial Bersama Ceera




Ketika waktu berjalan, masa memberiku ruang berkarya.

Lagi2 I Nak cakap dan Mengumpat Pasal Tesco.!!

Really blur  to write today...

Haha… last night while I scanning the bar code price for customer, lot things come out… feel wanna shared as soon as possible right here but too tired to switch on my lappy after my work hour last night.. :’(…
7th day in TESCO. I being quite expert to work. Hehehe… years before one of my bloved aunt ask me to not so WORKHOLIC. Haha I didn’t realize that I am that one either.. coz I love to work when my love my job. And Working at TESCO as a cashier… also make me lil bit workaholic coz I love it.. ( macam ulang ayat jew?) ahaha…

Last nite, 1st time I make a “sort” mony when I closed my account/counter. I used the different Id & password by the way. It’s my TL ( dunno oso what it stand for :P) password and ID. And do you know what in my mind.. its him who sorted the money before gave me the extra money. Huh! Saje nak kenakan aku… benci tol! I sorted 43$ its expensive u knoe… and I m surprised coz my 3 days b4 with using my own ID n password, I never make a sort, SO WHAT BOUT LAST NIGHT?!... 

One more, the security in front end… Wearing the black shoes, black long pants, and black t-shirt printed SECURITY, scolded at me…. “ Macam mana awak ni bukak kaunter!?” – just because I let two childs around 2 years bring the kids trolly from my counter. –I can’t see coz I m scanning and beside both the child use the isle the closed counter in front of me.  HUH?!!!

I no give him a look either.. I m MAD u know… it’s wasn’t my fault. I M human, controlled so much things!. It’s His responsibilities… no need to make it by other mistakes… I know that time my face turn into mad face.. but who cares… HATE YOU SECURITY!!!... luckily your friends-your colleague- is a sabahan and being so nice to me… ya.. sabahan with sabahan right. Thanks to Guy of sabahan.

Then last night also I am told that my rest day is on Thursday, so today I need to work. TIREDLAH. 7th day od I m working and I know I must do extra hour.. haha jangan TESCO Tak bayar suda le…..
Hehehe..

Penat plus lapar dah pula. Nak makan dulu la yea….


Ketika waktu berjalan, masa memberiku ruang berkarya.

Monday, December 6, 2010

TESCO happening, TESCO Geram.TESCO Jahat. TESCO Best. TESCO Sedih dan TESCO TESCO TESCO TESCO :P

Hari ni masuk hari ke-5 la sy keja kat TESCO… Macam Mana dapat keja? Well pegi interview la.. hehe actually nak buat entry untuk tu “ DPT KEJA KAT TESCO” tapi malas pla. Lagipun dah takde tenet sebelum ni…
Saya keja start kol 6pm – 11/12pm. Sometimes sampai kul 1. Tempat tu xleh nak mention. Hehehe

1st day kat Tesco is on 2nd Dec. 2010… kena jadik bag Packer that time…tolong kak Mizah. Tapi penatnya bukan main sebab petang tu ramai sangat customer.  Sorang customer sampai  dua troli nak bayar.. eh lupa nak mention korang department aku… aku cashier… hari tu hari khamis dan sepatutnya tutup kul 11pm tapi customer macam tak nak kuar je daripada Mall… hahhaha yelah baru Gaji kan? Nak spend duit la tu….Jelez juga… at lat saya balik kul 11.30 pm. Orang baru semuanya susah… semuanya memenatkan. Balik rumah je rasa macam nak pengsan. Terus tertidur tanpa mandai.. WAHAHAHHAHA juz sanggup basuh muka jew… tu pun hampi2 tak nak… hehehe…. Sudahnye esok die sang jerawat tanpa segan silu tumbuh sebanyak 5 biji kat muka.. Na ambik kau kata dia rasanye la. Sapa suruh pemalas sgt….

2nd day kat Tesco, I jumpa Mr. Mano The HR manager, give him my Passport I/C and sesuatu berlaku sebelum tu.. haha Guess What? Saya sesat beb.. Hehe tau la Tesco Ni kan Besar. 2nd day tu saya pergi sorang. Confident sangat kan.. huhuhu…. Dengan selamba saya masuk lift tapi tak tau nak pegi mana.. huhu last2 saya sesat dalam lift tu….malu pun ada. Huhu… hahahha….dan 2nd day tu saya di hantar @ diarahkan oleh Abang Sharil a.k.a Cashier Department Manager  kat Tesco Cawangan ********* ni untuk belajar dengan Kak Norida/Kak Nor/Kak Ida. ( dia ckp dia suka kena panggil Kak NUr) so I panggil dia kak Nur… hehe….Bila Kak Nur rest, saya belajar pula dengan kak Ratha.. haaaa yang ni Is an Indian. But nice… biasalah orang india tegas die lain sket… Nampak macam kasar walaupun die baik actually… Kak ratha ajar saya mcam2…. Nasib bek otak ku baru pas exam, masih fresh after keluarjkan suma yang ada dalam otak ni.. ehhe… kak Ratha bagi saya can untuk try scan barang… Few hours after that baru saya tau yang Kak Ratha ni sorang atasan Cashier kat TESCO.. hahahaha lucky you tau… hehe

3rd day, hmm waktu bersenang lenang da habis!!! That day, Syahril cuti 5 hari… L. Orang yang ganti dia pula scary gile beb..  Pregnant tapi muka tu stress nak mampus… takut aku tengok. Macam nak makan orang. Xpadan dengan pregnant dia. Dia hantar saya belajar dengan sorang akak ( pun garang nak mampos tapi ok than her-BAD Female -:P ) jap lagi korg tau kenapa saya bagi dia title tu….
Yang ni korang tau tak selepas 5 minit dia hantar saya dengan seseorang, dia kemudian panggil saya. Nak suruh bukak kaunter baru… huuuu bad people.. dia panggil dah la rude sangat2… dia pegi customer service tu, bukak pintu sampai tertanggal pintu kecil tu… ala korang faham2 je la situasi /keadaan customer service tesco… Memang kurang a*** betul mama mengandung ni.. nak cakap budak tak padan dengan perut dia pla…. Dia buatkan ID kat computer sambil hentak2 keyboard tu mcam keybod MESIN TAIP LAMA tu… huhu kuat tak bunyinye? Cuba korang wat kat Keyboard lappy Korang…hahaha….
Dah siap ID tu dia suh bagi duit Flot ( duit tukar untuk cashier bukak kaunter-aku tau sebab kak Nur yang bagitau dengan kak Ratha semalm) aku terpinga-pinga nak gi kaunter mana… dia suh sya bukak kaunter 32… mak aiiii dahlah sebelah tu org baru gak… Part timer gak, kaunter kami lak jauh daripada senior2 yang lain. Xke susah tu nak minta tolong… memang menyusakan orangggggg….
Hah kan da panjang berjela… xtau korang baca atau tak entry aku ni sampai abis… huhu 5 hari beb tak update memang la panjang gile aku nak tulis. Hehehe
Aku bukak juga kaunter tu. Mula2 nervous la juga coz no body watching me… no mentor you…tapi lama2… selepas 2-3jam macam tu aku dah mula stabil.. emosi dah surut….

4th day semalam la tu.. huhu masuk2 je KAK Dayah panggil suh jaga kaunter 12. Hhehe best sebab tengah2… :P . Tesco ni procedure dia jangan bagi orang beratur ramai2… hehehe…. Tu pasal dia bukan kaunter cashier banyak2… 40 kaunter tak silap….  Smlm best la. Bukak je kaunter tak sempat nak borak, orang berduyun datang nak bayar.. hehehe… :P

Well malam ni tak tahu lagi la… 

Seronok bekerja dengan TESCO, boleh jumpa ramai orang . But kat area ni ramai Chinese people la.. so u all faham la kalau I mention Chinese.. jangankan 10 sen, 5 sen, 1 sen pun dia berkira… cerewet sangat2…. Tapi kenalah ikut jeee kan.. sabar kau hati.. keja ni biar dengan ikhlas dan tenang…. Xpayah nak marah2 ok? Hehehhe… ok la. Nak bersiap keja. Masuk kul 6. Baju belum iron lgi…. Mandi apatah lagi hahahha



Ketika waktu berjalan, masa memberiku ruang berkarya.

Wednesday, December 1, 2010

Last But Not Least

 Mungkin ini adalah entry terakhir untuk bulan nie... 
sebabnya, I will be starting my holiday dan agak sukar untuk ada internet kalau bukan di RUmah nie…
I will be sumwhere around…
And today still have paper on 2.30pm.. my last paper for this semester and after that all is over… good luck wen…


Ketika waktu berjalan, masa memberiku ruang berkarya.

Popular Posts

 
blog ini diedit oleh fiezah91